måndag 17 september 2018

När ämnesundervisningen även testar språkkunskaperna


Under lång tid i Sverige ansåg man att nyanlända enbart skulle "språkbadas" till dess att de lärt sig det svenska språket. Vi som arbetat ett tag med nyanlända inser att det skulle gå åt kopiösa mängder tid. Faktum är att jag vågar påstå att det dessutom är slöseri med tid! 

stenungsund-0011.jpeg
Bild lånad av Hûlya Basaran


Forskning visar att eleverna lär sig språket snabbare om det kopplas till ämnesundervisning och elevernas tidigare erfarenheter. Baserat på Cummins fyrfältare gör jag många olika uppgifter som är baserade på hur pass mycket svenska och förkunskaper eleverna har.

Nu i samband med valet hade jag en svår nöt att knäcka. Mina elever i FBK har gått hos oss i några veckor och har begränsat med studiehandledning. Men skam den som ger sig! Vi arbetar som vanligt mycket med nya begrepp och skapar listor med översättningar till de språk som talas i klassrummet. Utifrån dem kan vi sedan bygga vidare med enklare texter, bilder och filmklipp. Jag väljer att skriva dem på blädderblock som sitter på tavlan eftersom vi ofta behöver peka på och hänvisa till orden.



Jag hittade korta filmer på barnkanalen och Lilla Aktuellt över riksdagspartierna.
Men eftersom serien också i mina ögon tar med onödig information (för nyanlända med begränsade språk-och kulturkunskaper, ex golfspelare, deltagare i Så ska det låta) så stannade jag filmklippet efter att de viktigaste frågorna presenterats.

Därefter fyllde vi tillsammans i partinamnen, partiledarnas namn samt 1-3 viktiga frågor på ett enkelt arbetsblad där partiloggorna redan fanns. Men detta tar tid eftersom eleverna inte förstår särskilt mycket svenska. Ha tålamod!

Vi pratade om alla partier, deras viktigaste frågor, jämförde med tidigare erfarenheter och förkunskaper. Läxa till nästa gång blev att kunna både förstå språket och informationen på vårt enkla arbetsblad.

Det är i själva testet av elevernas nyförvärvade språk- och ämneskunskaper som jag ser mest fram emot. Det är här den kognitiva svårighetsnivån testas fullt ut!

Eleverna får samma arbetsblad klippt i remsor. Eleverna börjar med att para ihop partilogga och partinamn. Därefter får de lägga till vilka frågor partierna anser viktiga. Varje partis frågor är på en egen remsa. Tre olika remsor ska alltså paras ihop. Tankeverksamheten är på högvarv. Eleven ska hålla reda på viktiga ord, ämnesbegrepp och dessutom vilka partier som står för vad. Men jag tar bort den stora ansträngningen i att stava ord rätt eftersom fokus är ämneskunskaperna.



För att göra uppgiften svårare klipper jag sedan isär frågorna, partinamnen, loggor och partiledarnamn. Nu ska de para ihop igen. De som har svårt att lösa uppgiften får hjälp av en kamrat och diskussionerna är högljudda. Extra stolta blir de elever jag utsett till "kamratlärare". De är snabba att visa och förklara och växer genom att visa vad de kan.

På samma sätt kan man testa de flesta läxor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar