https://pixabay.com/p-1020374/?no_redirect |
Hur skulle vi komma till bukt med detta? Vi testade en mängd olika varianter, här är några av dem;
* Vi skippade fem- och tiominutersrasterna mellan lektioner i FBK. Vi lät eleverna arbeta i längre sjok och gav dem raster när energin sinade istället. De som har en skolbakgrund vittnar om tretimmarslektioner i sina hemländer så det är klart
att våra korta lektioner med korta raster emellan blir en kulturkrock i sig, för att inte tala om avsaknaden av disciplinen från hemländerna... En elev berättade hur han i sitt hemland hade fått stå med armarna rakt upp i luften i en timme ute i stekhet sol för att han hade varit sen.
* Vi följde med eleverna in i den ordinarie undervisningssalen eftersom de kände sig osäkra.
* Vi synliggjorde när eleverna skulle vara hos oss och i ordinarie undervisning genom att anslå det på tavlan och påtalade det för dem när det var dags att gå.
* Vi skapade fler grupper. Istället för att vi var två lärare på vissa lektioner delade vi upp eleverna sinsemellan.
* Men den största förändringen har nog varit att vi börjat "putta ut" eleverna även i de teoretiska ämnena (ursäkta ordvalet men det var lite så det kändes, du vet en fågelunge som ska flyga ut ur boet för första gången...). Vissa elever var hos oss i två månader och sedan fick de börja i matematik och NO i ordinarie klass eftersom de hade så pass goda förkunskaper i dessa ämnen.
https://pixabay.com/p-1574653/?no_redirect |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar